Outsourcing IT – to naprawdę się opłaca

Na pierwszy rzut oka outsourcing informatyczny wydaje się zauważalnym obciążeniem dla budżetu. Jednak na firmowe finanse nie można patrzeć tylko przez pryzmat kosztów – okazuje się, że to rozwiązanie nie tylko może być tańsze od zatrudnienia informatyka, ale też przynieść dodatkowe korzyści.

Outsourcing informatyczny nie rujnuje budżetu

Outsourcing informatyczny pozwala na uporządkowanie całej sfery IT w firmie: od organizacji i konserwacji serwerów, przez utrzymanie sprzętu pracowników, aż po obsługę sieci na co dzień i w sytuacjach awaryjnych. Tak szeroki zakres działania zwykle oznacza, że firma staje przed wyborem między outsourcingiem albo zatrudnieniem nie jednego, ale kilku informatyków. A że każdy z nich powinien być specjalistą w swojej dziedzinie, to i ich stawki zdecydowanie będą odbiegały od minimum. Outsourcing będzie więc tańszy, a do tego można ten typ usług zaliczyć do kosztów.

Masz outsourcing? Skupiasz się na działaniu!

Nawet duże firmy coraz częściej korzystają z outsourcingu informatycznego, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw staje się to oczywistością. Nawet gotowość do wypłacenia wysokiego wynagrodzenia informatykom niczego nie załatwia: przeprowadzenie rekrutacji, wdrożenie takiej osoby i kontrola nad pracownikami to nie jest coś, czym przedsiębiorca powinien się zajmować. Outsourcing pozwala to wszystko pominąć – wykonawcy są profesjonalistami, działają samodzielnie, a przedsiębiorca może skupić się tylko na tym, co przynosi mu realne dochody.

Outsourcing jest zawsze na bieżąco

Firmy świadczące outsourcing informatyczny nigdy nie zatrudniają osób przeciętnych tylko prawdziwych fachowców. A dla nich IT to nie tylko praca, ale i pasja. Są więc świetni nie tylko w reagowaniu kryzysowym i pracach utrzymaniowych, ale też bardzo pomocni, jeśli chodzi o wdrażanie różnych innowacyjnych rozwiązań. Outsourcing często pozwala szybciej niż innym firmom wprowadzać różne udogodnienia w IT, stawiać wydajniejsze serwery albo lepiej dobierać sprzęt dla pracowników. Nawet jeśli oznaczałoby to nieco wyższe koszty, to finalnie przekłada się też na dużo większe dochody.

Im prościej, tym lepiej

Outsourcing jest prosty. To ekstremalnie ważne. Wystarczy, że dziś firmy i tak mają pod górkę ze zmieniającymi się przepisami, nie trzeba sobie na własne życzenie utrudniać życia. Rozliczenia z firmami świadczącymi outsourcing informatyczny są banalnie proste, ich księgowanie to żaden wyczyn, nie ma też dodatkowych wymogów dotyczących choćby przechowywania dokumentacji. To umowa B2B – najbardziej elastyczna forma współpracy, w której wszystko jest tylko kwestią wzajemnych ustaleń. To zapewnia maksymalną elastyczność, dzięki czemu outsourcing jest naprawdę rozwiązaniem dla każdej firmy.

Outsourcing ma własne procedury. I dobrze!

W każdej firmie działa się według formatów, procedur i szablonów, bo tak jest prościej. I o ile każdy przedsiębiorca jest w stanie ułożyć je dla swoich linii produkcyjnych czy usług, o tyle przecież nie będzie w stanie idealnie zarządzić kwestiami związanymi z IT. Outsourcing informatyczny to usługa, której wykonawcy już mają swoje procedury i schematy działania: są szybcy, skuteczni, nie marnują czasu ani pieniędzy, ponieważ swoje zasady stworzyli, będą profesjonalistami w branży. Rzadko się o tym mówi, a szkoda – problemem w małej firmie często nie jest to, że „informatyk nie umie”, tylko to, że jest ograniczony procedurami stworzonymi przez osoby, które nie mają fachowej wiedzy. Outsourcing oczywiście na tym polu wygrywa.

Podsumowanie

Czy outsourcing informatyczny jest idealny dla każdej małej lub średniej firmy? Zapewne nie. Jednak przypadków, w których zatrudnienie informatyka na etat dałoby lepsze efekty, niż wybranie wiarygodnego partnera IT jest tak mało, że można z dużą dozą pewności założyć, że to po prostu lepsze rozwiązanie, choć oczywiście trzeba je będzie skroić na miarę własnych potrzeb.